City Hostel – 18. januar 2009

Efter en lang, lang dag i Reykjavik har jeg nu fundet mit Hostel for natten. Lidt udenfor byen, cirka to kilometer, men fantastisk hyggeligt. Bus nummer 14 kører herud; men ikke uden spænding. På trods af at Island er det land i verden med flest biler pr. indbyggere har de aldrig lært at køre ordentligt. Jeg er nu helt overbevist om at jeg ikke skal ud og leje biler heroppe.

Buschaufførerne er ikke som derhjemme: i Danmark taler de kun arabisk, heroppe kun islandsk. Ingen af delene er måske helt optimalt for mig, men jeg er blevet ret sej til tegnsprog og har lært at sige “tak” på islandsk. Tror jeg nok. Måske siger jeg “fisk” eller “agurk”. Det er nu og så ligemeget, for alle mennesker er frygtelig søde og smiler enormt meget. Da jeg forlod min seng i morges efter intet mindre end 12 timers søvn vandrede jeg lidt rundt; det store loppemarked ved havnen, nationalmuset, et par andre museer og nogle lange ture rundt i byen. Mit kamera følte ikke at det ville tage flere billeder i morges; det irriterer mig enormt for alting er så smukt heroppe. Men i morgen har jeg nu planer om at tage ind i byen igen – så går jeg da bare den samme tur igen, bare for at være vanskelig. Denne gang med rigeligt med batterier til mit kamera. Damen i upermarkedet kiggede skægt da jeg købte 8 pakker batterier, men de er billigere end derhjemme og jeg vil ikke igen stå uden kamera. Jeg har godtnok læst vores slægtsbog igennem, men jeg er ret sikker på at i min fars side af familien – som bogen ikke dækker – må der være noget japaner gemt et sted. Jeg ser Kodak-Moments overalt!

Smukkest af alt har måske været havnen tidligt i morges. De små, nuttede fiskerbåde er ikke-eksisterende, men der ligger masser af de kæmpestore trawlere. De er mange etager høje, men syner af absolut intet; for lige bag dem ligger bjergene på den anden side af buften. Hæje, stolte og dækkede af sne og is og solen der er ved at stå op ude i horisonten. Der skal jeg tilbage til i morgen – hvis jeg er heldig ser jeg fiskerne sejle ud. Og hvis jeg timer det godt skal jeg ind på sushibaren ved havnen; der må man da gå ud fra at fisken er frisk.

Reykjavik er ellers enormt kedelig når det kommer til arkitektur, men jeg har set nogle flotte eksempler på at islændinge godt kan tænke kreativt; hvis da ikke det er danske arkitekter der står bag – det ligner! Enkelte bygninger er fantastisk flotte, men intet er så flot som omgivelserne. Næsten lige meget hvor i centrum man tuller rundt kræver det bare et kig op – så er der sne, bjerg og fly der sejler langt hen over byen.

Ude i byen tales der mere dansk og især engelsk; end islandsk. Og den første gut jeg meget random er faldet i snak med, var da også Emmanuel fra Spanien som meget godt kunne lide Bulgarien og var overbevist om at han kunne tale dansk. Det er skægt; det mener alle islændinge at de kan, men når de åbner munden kommer der svensk ud. Jeg har ikke nænnet at fortælle dem det, for de lærer dansk i skolerne og vil så gerne tale det, men jeg ville bedre forstå dem på engelsk.

Efter en evigheds vandren rundt i Reykjavik og mere lærdom gennem museerne på en enkelt dag end på gymnasiet en hel uge, havde jeg enormt brug for kaffe. Så mig ind på den nærmeste café hvor der var internet; Kaffitár, for at uploade tekst til min rejseblog sådan at folk hjemme kan se jeg stadig lever, og har det godt. Derinde endte jeg ved siden af en dansk-islandsk familie hvor især børnene var fantastisk snakkesagelige. De ville gerne høre om Astrid Lindsgrens Verden som jeg har besøgt, og så kunne jeg jo fritte dem for info om Island. Den islandske fyr skulle vist være ret hot indenfor teater heroppe; begge var skuespillere, damen vist også kendt derhjemme, men det eneste bemærkelsesværdige ved dem var egentlig at mandens pelshue var større end nogen hat jeg nogensinde før har set. Spændende.

Mit hostel her er fantastisk; klokken er ved at være ret mange men har stadig mit værelse for mig selv. 7000 islandske bananer for hostel-kort, sengelinned, 2 overnatninger og morgenmad begge dage. Fair. Eneste problem er min lader til den bærbare der ikke passer i noget som helst stik i hele bygningen – så jeg skal ud og rende efter supermarken nu når den lukker ned om ikke så forfærdelig længe. Men så kan jeg passende få købt lidt aftensmad. Det er bemærkelsesværdigt billigt at leve heroppe; ville have brugt lige så mange penge hjemme. Nu på anden aften har jeg brugt ca 6-700 danske kroner, inklusive overnatninger for 3 nætter. Hvis jeg tænker over hvad jeg egentlig giver pr. nat for min lejlighed, så kunne det næstten betale sig at jeg blev boende her.

Mit værelse er ca 100 meter fra Reykjaviks største (ud af syv i alt) pools – vil klart derover i morgen. Der er åbent til 22 om aftenen så kunne egentlig bare tage afsted derover, men tror mere jeg er til en gang fladbrød fra Islands 7-11 til aftensmad, og en snak med de mærkelige, franske backpackere. De synger meget, og det lyder bekymrende skidt. Deler dog ikke værelse med dem, så helt galt er det ikke. Undrer mig dog meget over hvorfor gutten har slæbt en guitar med til Island fra Frankrig. Men okay; jeg har en bærbar hos mig, så jeg er sikkert equally sær. MIn bærbare er dog lidt mere handy at bære rundt på.

Lidt islandsk lærdom hvis nogen af jer skulle få den idé at tage herop i løbet af vinteren; Hvis du kører bil og skal dreje, stoppe eller har planer om at lave noget som de bagankørende ikke regner med, så bare gang i katastrofeblink, og så er alt i orden – generelt har jeg ikke set en bil bruge blinklys endnu, de bruger altid katastrofeblink når de drejer. Søen midt i Reykjavik er sikker at krydse tværs over på gå-ben om morgenen inden solopgang, men efter 10.00 er det en dum ide; når solen kommer frem. En Latte koster 8-10 kroner. En pakke islandsk fladbrød 4 kroner, en brik juice 2. Er lidt spændt på shopping i morgen; kamera, ur og en ny mobil tror jeg lige jeg skal kigge priser på. Det er ting jeg havde planer om at spare op til i løbet af feb-april, men med priserne her + mine 15% tax refund så kan det godt være det ville være stupidt at lade være med at købe ind når jeg alligevel har plads i rygsækken. Shopping i morgen, det er sikkert. Jeg duer ikke til at planlægge mere end 24 timer frem; men en tur på Kultur-arv centret (endnu et museum!) i morgen bliver det nok også til. Hvornår jeg så skal hhv. nordpå til Akureri, sydpå til Blue Lagoon eller på touristtur tundt til Geysir og Gullfoss aner jeg ikke. Gullfoss, det store vandfald alle touristerne flokkes til; skulle ifølge den halv-danske familie jeg mødte være allersmukkest lige nu; frosset til is, men alligevel stadig flydende.

Og så håber jeg nu, hvor jeg er kommet små 2 km ud fra bymidten, at her bliver så godt vejr og så mørkt og jeg er lidt heldig; sådan at jeg får nordlys at se. Så kan jeg tage hjem igen og være glad.